dinsdag 20 augustus 2013

Essentiële vetzuren

Essentiële vetzuren zijn vetten die niet door het lichaam zelf aangemaakt kunnen worden en we dus uit onze voeding moeten halen. Linolzuur (omega 6) en alfa-linoleenzuur (omega 3) zijn beide essentiële vetzuren. Een van de functies van deze vetzuren is dat de vetverbranding in het lichaam goed verloopt. Kort door de bocht; je hebt dus vet nodig om vet te kunnen verbranden!

Wat erg belangrijk is, is de juiste balans tussen omega 3 en omega 6. Helaas is dat in ons huidige eetpatroon totaal uit balans. Verhouding zou moeten zijn 1:4 en is tegenwoordig wel 1:20. Dit komt door onze angst voor vet (dankzij verkeerde voorlichting van bijvoorbeeld het voedingscentrum).

In de jaren 80 is er een link gelegd tussen dierlijke vetten en te hoog cholesterol (tegenwoordig is de wetenschap niet meer zo zeker van het feit dat een hoog cholesterol lijdt tot hart- en vaatziekten). Dus men is massaal over gegaan op plantaardige vetten, zoals zonnebloemolie. Linolzuur is zelfs wereldberoemd geworden omdat het zou passen in een cholesterolverlagend dieet.

Uit onderzoek is gebleken dat de zogenaamde alfa-linoleenzuren (omega 3) de concurrentie met de overmaat aan linolzuur (omega 6) niet aankunnen. Te veel omega 6 vetzuur zorgt ervoor dat het lichaam de omega 3 vetzuren niet kan verwerken. Daarnaast kan een overschot aan omega 6 ongewenste ontstekingsprocessen in het lichaam veroorzaken. Hoewel omega 6 dus in de basis gezond is, kan dit omslaan in ongezond als de juiste verhouding tussen omega 3 en 6 verstoord is.

 Het lichaam gebruikt de omega 3 vetten om een grote variëteit aan lichaamsfuncties te reguleren.
 1. Het remt de werking van de vaatvernauwer thromboxane A2.
Hierdoor ontstaan gunstige effecten voor wat betreft de doorbloeding en bloeddrukverlaging
2. Het corrigeert verstoringen in de aggregatie van bloedplaatjes.
Bloed klontert hierdoor minder makkelijk.
3. Het stimuleert de aanmaak van gunstige prostaglandines.
Deze hormoonachtige stoffen hebben een regulerend effect op het spierweefsel in de slagaders. Een gebrek kan leiden tot hoge bloeddruk en vaatspasmen.
4. Het helpt bij het afgeven van zuurstof aan de cellen.
5. Het speelt een belangrijke rol bij de prikkeloverdracht in de zenuwen en hersenen.
6. Veel onderzoeken geven aan dat omega 3 verbetering geeft bij psychiatrische klachten.

Het moge dus duidelijk zijn dat het belangrijk is dat we meer omega 3 vetzuren gaan eten!

Omega 3: waar zit het in?Omega 3-vetzuren zitten in groene bladgroenten en walnoten. Maar vooral in vette vis, zoals zalm en makreel. Ook lijnzaadolie bevat veel omega 3. Plantaardige omega 3 moet je lichaam nog wel omzetten in opneembare vetzuren. Dat gebeurt niet erg efficiënt. De omega 3 in visolie (het gaat om de stoffen EPA en DHA) is beter op te nemen.

Omega 6: waar zit het in?Omega 6-vetzuren zitten in diverse oliën, zoals de arachide-olie (pindaolie), zonnebloemolie, teunisbloemolie en bernagieolie (olie van komkommerkruid).


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen