vrijdag 21 februari 2014

Chiazaden, dé perfecte ei-vervanger!

 ei vervanger chiaIets wat tegenwoordig steeds meer voorkomt zijn mensen met een allergie of intolerantie voor kippeneieren. Zij kunnen gelijk een hoop items van hun boodschappenlijst schrappen, omdat ei erin is verwerkt. Velen gaan dapper aan de slag met koken en bakken, maar lopen steeds tegen de lamp aan wanneer een gerecht als ingrediënt ei nodig heeft. Veel veganisten zijn ook bekend met deze kwestie.
Ei-vervangers kleuren over het algemeen de smaak van een recept. Bovendien hebben kant-en-klare mixen ingrediënten met een vrij lage voedingswaarde en/of ongewenste toevoegingen. Hierin bieden chiazaden uitkomst! Chiazaden zijn glutenvrij , hypoallergeen en hebben een uitzonderlijk hoge voedingswaarde. Bovendien hebben ze geen geur en smaak! Perfect dus voor in koekjes, cakes, brood, gebak, scones, etc.

Recept ei vervanger:

  •  4 eetlepels chiazaad
  • 240-250 ml water
Laat de chiazaden met wat water even weken in de blender. Giet naar gelieve water bij (wel de deksel tijdens het blenden compleet afsluiten!) totdat je de juiste substantie heb bereikt. Deze substantie lijkt qua structuur erg op een opgeklopt ei. Dit maakt, bij gebrek aan een betere term, ongeveer 6 “chia eieren”. 3 eetlepels staat voor ongeveer 1 ei. Wat je niet gebruikt, kun je een paar dagen bewaren in de koelkast.
De ervaring leert dat “chia eieren” uitstekend te gebruiken zijn in gerechten waar 3 of minder eieren in nodig zijn. Wil je een veganistische variant van een gerecht waar 4 of meer eieren voor nodig zijn, dan kan het lastig worden om het gewenste resultaat te bereiken

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen