maandag 10 maart 2014

zelf zeep maken

Wat een heerlijk weertje. Heerlijk weer de ramen en deuren op om  het lekker te laten luchten. En de behoefte om het huis eens lekker schoon te maken begint ook te komen. Ik doe dit met eigen gemaakte zeep. Ik gebruik dat als handzeep, douchegel, allesreiniger en wasmiddel.

Maar helaas als jij nu ook met deze zeep je hele huis wilt schoonmaken, dat zal voor nu niet lukken en moet je nog 6 weken wachten, want zo lang moet de zeep rijpen...

Wat heb je nodig om zeep te maken?
Je hebt een paar dingen nodig om zeep te maken. De heftigste en gevaarlijkste daarvan is loog. Voorzichtigheid is geboden met dit goedje want het is bijtend en zeer giftig. Maar tijdens het verzepingsproces (de zes weken rijpen) verdwijnen deze nare eigenschappen en is het eindresultaat een natuurlijke olijfzeep.

De eenvoudigste en goedkoopste manier van loog te verkrijgen is gootsteen ontstoppers (ja ik weet het... klinkt heel vreemd dat dit in zeep moet en klinkt alles behalve natuurlijk). Kijk goed op de verpakking en zorg dat je een gootsteenontstopper neemt met het hoogste % aan natriumhydroxide.

Verder heb je 2 voedselthermometers nodig (ik heb ze zelf via marktplaats gekocht), kunststof mengkom, roestvrijstalen mengkom, zeep vormen (dit mag geen alluminium zijn want dan zal de zeep mislukken, ik gebruik zelf een silliconen bakvorm) en een mixer (ook hier geldt weer voor geen alluminium, ik zelf gebruik een plastic staafmixer).

Recept:
500 gram olijfolie
64 gram natriumhydoxide
178 gram water
Deze hoeveelheden moet je heel precies aanhouden.

Meng in de roestvrij stalen kom het water met de natriumhydroxide. VOORZICHTIG!!!
Vermijd spetteren en zorg voor een goede ventilatie want er komen ook nogal wat dampen vanaf. Deze wil je niet direct inademen. Ik meng dit goedje eigenlijk altijd even buiten in de tuin.
Dit mengsel wordt uit zichzelf erg heet (gaat wel richting 100 graden!) Dus laat het afkoelen.

Ondertussen kun je de olijfolie verwarmen. Beide mengsels moeten ongeveer 50 graden zijn voordat je ze kunt mengen (hier heb je dus de 2 thermometers voor nodig). Het belangrijkste is dat ze allebei dezelfde temperatuur hebben, probeer dit zo dicht mogelijk te benaderen.

Zijn de beide ingrediĆ«nten op temperatuur, dan giet je al roerend voorzichtig de loog bij de olie in een kunststof mengkom. Je zult zien dat het mengsel meteen troebel wordt. Ik neem dan zelf de staafmixer om de boel te mengen. Hier door gaat de loog een chemische reactie aan met de olie. Het mengsel zal langzamerhand binden en steeds dikker worden. Het is dik genoeg als de lepel of garde sporen nalaat die niet of nauwelijks meer wegzakken. Om dit te bereiken ben ik ongeveer een kwartier aan het mixen met mijn staafmixer.

Dan is het tijd om de zeep in de vormen te gieten. Zet de vormpjes op een veilige plek weg waar ze ongestoord kunnen uitharden. Na twee dagen kun je de zeep uit de vorm halen en dan moet je het nog zes weken laten uitharden om volledig zeep te worden.

Het kinkt misschien allemaal erg ingewikkeld en eng (vond ik de eerste keer ook), maar dat is het absoluut niet.

Als de zes weken voorbij zijn, dan neem ik 2 zeepjes (een zeepje bij mij is ongeveer 100 gram) en ga ze raspen. De geraspte zeep doe ik samen met een liter water in een pan en zet het op het vuur. Het is de bedoeling dat de zeep volledig oplost. Als dit punt bereikt is, dan laat je het afkoelen. Je hebt nu een dik vloeibaar mengsel. Waarschijnlijk zal je zelf moeten gaan uitvogelen hoeveel water jij moet gebruiken bij je geraspte zeep om voor jouw een prettig mengsel te krijgen. Dit mengsel gebruik ik als vloeibare handzeep, douchegel, wasmiddel en allesreiniger. Wil er nog een geurtje aan brengen? Dat kan, doe dan wat druppeltjes etherische olie (wat jij lekker vindt) er door heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten